تاج تک ستاره عشق

·▪•● تاج نام جاودان و پرافتخار باشگاه استقلال ●•▪·

تاج تک ستاره عشق

·▪•● تاج نام جاودان و پرافتخار باشگاه استقلال ●•▪·

تبانی

اولین رسوایی تیم پاس توسط مربی و بازیکن مطرح فوتبال ایران
 
سرمربی راه آهن : راه آهن با پاس تبانی کرد .  نمیخواهند استقلال قهرمان شود
 
 
 
فوتبالدوستان ایرانی حتمآ باخت عجیب 7-1 تیم فولاد به پاس را به یاد دارند و همچنین اخراج قریب الوقوع فیروز کریمی سرمربی راه اهن چند روز قبل از دیدار راه آهن و پاس و همچنین اخراج عجیب تر سرمربی موقت تیم راه اهن یک ساعت قبل از بازی با پاس ، مطالب زیر را به دقت بخوانید و به دوستان فوتبالدوست خود نیز نشان دهید تا از اوضاع فوتبال ایران بیشتر با خبر شوید
هاشم حیدرى تیم فوتبال راه آهن تهران را به عنوان سرمربى در دیدار مقابل پاس هدایت کرد.
 قرار بود ابراهیم تهامى در غیاب فیروز کریمى به عنوان سرمربى روى نیمکت تیم راه آهن بنشیند؛ اما او به علت اختلاف نظر با مسؤولان باشگاه از انجام این کار خوددارى کرد و به جاى وى، هاشم حیدرى که در فصل جارى به عنوان بازیکن براى تیم راه آهن بازى کرده بود، هدایت این تیم را بر عهده گرفت
پیش از این کریمىاز سمت سرمربیگرى تیم فوتبال این باشگاه اخراج شده بود.

تیم راه آهن عصر پنجشنبه گذشته در دیدار خانگى خود در چارچوب هفته بیست و پنجم لیگ برتر مقابل تیم پاس تهران با نتیجه سه بر یک مغلوب شد.
اتفاقاتى که قبل از شروع این بازى به وجود آمد سؤالات فراوانى نزد افکار عمومى پیش آورد و نکته جالب توجه اینجاست که چرا این اتفاقات در برابر تیم پاس به وجود آمد؟
 
حرف هاى ابراهیم تهامى و خداداد عزیزى قبل از بازى و پس از بازى پیروزى پاس را در هاله ابهام فرو برد. باید دید که عکس العمل پاسى ها نسبت به این ادعاها چه خواهد بود.
 
ماجرا :

ماجراهاى اکباتان به این شکل بود که یک ساعت قبل از بازى از سوى رضا رحیمى، ابراهیم تهامى ( سرمربی موقت راه آهن ) از کار برکنار شد و او رسماً اخراج شد.

ابراهیم تهامى درخصوص مسائلى که به وجود آمده توضیح مى دهد: سرپرست تیم  ما به جهت حرکتى که پیش از بازى برابر پاس انجام داد، به من و سایر مربیان ایرانى خیانت کرد.

یک ساعت مانده به بازى برابر پاس از ورزشگاه اکباتان خارج شدم؛ البته نه به خواسته خودم، بلکه سرپرست تیم گفت اخراجى؛ من نیز دلیلى براى ماندن نمى دیدم.

او در توضیح مى دهد: دلیل اینکه رحیمى (سرپرست تیم فوتبال راه آهن) تصمیم به اخراج من گرفت، تنها دخالتش در چیدن ارنج تیم بود. او مى گفت باید با ترکیب مورد نظرش به مصاف پاس روم؛ اما به عنوان مربى تیم باید یازده بازیکن آماده خود را به زمین مى فرستادم.

اگر تمام بیست و دو بازیکن راه آهن را در اختیار داشتم بى شک یازده بازیکن دلخواه رحیمى را روى نیمکت مى نشاندم ؛ من سر مربى بودم و باید تیم را ارنج مى  کردم. وظیفه سرپرست چیدن ترکیب تیم نیست.

مربى راه آهن مى گوید: رحیمى به من اعتماد نمى کرد. مى خواهم به او بگویم، چرا آن زمان که فیروز کریمى نبود و من تیم را در اصفهان برابر سپاهان ( هفته قبل )  به زمین فرستادم و خوشبختانه راه آهن پیروز شد ، مربیگرى بلد بودم و حرفه اى گرى را مى دانستم؛ اما روز بازى با پاس همه چیز تغییر کرد.

تهامى در ادامه مى افزاید: تمامى این اتفاقات در شرایطى رخ داد که راه آهن شرایط نامطلوبى داشت و نیازمند سه امتیاز بازى بود. روى حرفم هستم و اگر سرپرست تیم در کارم دخالت نمى کرد، بى«شک از پاس امتیاز مى گرفتیم»

از یک چیز متعجبم؛ این که چرا سرپرست تیم ما قبل از بازى عنوان مى کرد نباید خداداد عزیزى، حسن سرورى، داود مهابادى و امیر اظهرى در ترکیب اصلى باشند؛ اما با کمال تعجب وقتى که من اخراج شدم، سه نفر از آنهایى که رحیمى تأکید مى کرد و باید در ترکیب نباشند، بازى کردند. دلیلش را نمى دانم؛ اما امیدوارم باشگاه راه آهن براى آن پاسخى داشته باشد.

تهامى با گلایه از برخورد نامناسبى که با او صورت گرفته مى گوید: مى خواهم از مسؤولان باشگاه راه آهن سؤال کنم چرا پیش از دیدار برابر پاس این اتفاقات رقم خورد؟. به همه آنها مى گویم نمى توانم مسائلى انجام دهم که بر ضد حریف مقابل باشد. تهامى خیانت بلد نیست.

با نظر سرپرست از تیم اخراج شدم. شاهد ادعاى من عزیزى، حیدرى و تقوى هستند. رحیمى مقابل آنها به من گفت که جایى در تیم ندارم. باشگاه باید تا پیش از سال جدید تمامى حق و حقوق مرا بدهد؛ در غیر اینصورت خیلى چیزها که نباید بگویم را عنوان مى کنم.

او تصریح کرد: در تاریخ فوتبال ایران حرمت هیچ مربى را نشکسته ام و شخصیت هیچ فردى را زیر سؤال نبرده ام. متأسفم براى مربیانى که با یک تلنگر همه چیز را زیر سؤال مى برند.

تهامى در حالى این حرف ها را بیان مى کند که سرپرست راه آهن به هیچ وجه دوست ندارد قبول کند که قصد داشته در ارنج تیم دخالت کند. رضا رحیمى درخصوص مسائل روى داده قبل از بازى با پاس مى گوید:پس از جدایى فیروز کریمى از راه آهن و با توجه به شرایط حساس تیم، ابراهیم تهامى نتوانست تصمیم درستى بگیرد و از جمع ما جدا شد.

از زمان جدایى کریمى، او چندین بار تصمیم به جدایى از راه آهن گرفت و مجدداً بازگشت اما در نهایت با توجه به رابطه نزدیکش با فیروز کریمى ترجیح داد که در تیم راه آهن فعالیت نکند.
او مى گوید: مسائلى دست به دست هم داد تا تهامى تصمیم به جدایى بگیرد، بهتر است دلایلش را از وى بپرسید. تهامى تا پیش از برگزارى بازى راه آهن با پاس مربى تیم ما بود.

سرپرست تیم فوتبال راه آهن در خصوص تعطیلى ۴۸ ساعته تمرینات تیمش طى هفته گذشته، عنوان کرد: تنها به جهت وقفه دو هفته اى در برگزارى رقابت هاى لیگ برتر تمرینات تیم ما دو روز تعطیل شد و به بازیکنان استراحت دادیم!

رحیمى در مورد کادر مربیگرى راه آهن مى گوید: کریمى تا پایان فصل به مرخصى رفته است و از فصل آتى دوباره روى نیمکت راه آهن مى نشیند. در خصوص تعیین مربى جدید براى اداره تیم تا پایان فصل جارى نیز در روزهاى آینده تصمیم گیرى خواهیم کرد. در حال حاضر براى هدایت تیم هیچ گزینه اى مد نظر مسؤولان راه آهن نیست.

برخلاف سرپرست راه آهن که اصلاً دوست ندارد در خصوص مسائلى که تهامى مطرح کرده حرف بزند، کاپیتان راه آهن حرف هاى تند و تیزى به زبان مى آورد و حسابى علیه پاسى ها موضع مى گیرد و به مدیرعامل این تیم حمله مى کند.

خداداد عزیزى مى گوید: «اگر تیم پاس با این شرایط قهرمان شود مقام و عنوانش هیچ ارزشى نخواهد داشت.»

او پس از شکست سه بر یک تیمش برابر پاس توضیح مى دهد: «در بدترین شرایط و با وجود مصدومیت براى پاس بازى کردم اما روز پنجشنبه تماشاگران این تیم به من فحاشى کردند، در اینجا باید از آقاى آجورلو پرسید فرهنگ سازى که ادعا مى کردید کجا رفته است؟ فقط سخنرانى و یکسرى کارهاى فرهنگى مى کنید، شهید گمنام به باشگاه خود مى آورید، اما اى کاش به جاى این کارها قدرى فرهنگ تماشاگران خود را بالا مى بردید.»

او ادامه داد: «مى گویند از خداداد حمایت کردیم تا ملى پوش شود، شما که مدعى هستید از من حمایت کردید امروز که در پاس بازى نمى کنم از من پشتیبانى کنید. چه کسى گفته من نباید جلوى تیم شما بازى کنم؟ من در حال حاضر از باشگاه راه آهن حقوق دریافت مى کنم و تا جایى که بتوانم براى این باشگاه تلاش خواهم کرد و مطمئن باشید که جلوى شما دست به سینه نمى ایستم.»

کاپیتان سابق تیم پاس مى افزاید: «فرهنگ سازى آن چیزى نیست که شما انجام مى دهید. من تا به امروز نیز دهانم را بسته ام و چیزى نگفته ام، اما اگر لازم باشد حرف مى زنم. فحاشى کنید، فحش مى دهم، سیلى به من بزنید با سیلى پاسخ تان را مى دهم. این همه زحمت براى پاس جوابش این بود؟»

مهاجم پیشین تیم ملى مى گوید: «وقتى در پاس بودم آقاى آجورلو یک بار به خاطر فحاشى تماشاگران مشهد به من، با آنها درگیر شد. حال امروز تماشاگران تیمش به من ناسزا مى گویند و هیچ برخوردى با آنها نمى شود.»
او ادامه داد: «یک سال پیش باشگاه پاس گفت خداداد را نمى خواهیم. من نیز از این تیم جدا شدم ولى این درست نیست که من در مصاف با تیم سابقم از دقیقه هشت ناسزا بشنوم. آقاى آجورلو چرا جلوى تماشاگران پاس را نمى گیرید؟ آیا فحاشى آنها را نشنیدید؟ اعضاى هیأت مدیره شما هم گوش شنوا نداشتند؟»

خداداد حرف هاى خود را این طور به پایان مى رساند: «این گونه قهرمان شدن ارزشى ندارد. آقاى آجورلو تیم شما قهرمان مى شود، بعد در لیگ قهرمانان به آن شکل برابر العین حذف مى شود؟»
 
 
تهامی : نان حرام به خانواده ام نمیدهم
 
سیدابراهیم‌ تهامى‌ سرمربى‌ راه‌آهن‌ تهران‌ وقتى‌ زیربار خواسته‌هاى‌ سرپرست‌ تیم‌ نرفت‌ در ساعت‌ 14 روز پنجشنبه‌ و قبل‌ از شروع‌ دیدار تیمش‌ مقابل‌ پاس‌ با حکم‌ اخراج‌ مواجه‌ شد اما تهامى‌ نه‌تنها از این‌ بابت‌ ناراحت‌ نشد بلکه‌ از اینکه‌ شخصیت‌ و حرمت‌ مربیان‌ ایرانى‌ را حفظ‌ کرد خوشحال‌ است‌ و به‌ این‌ تصمیم‌گیرى‌اش‌ افتخار مى‌کند.
 
تهامى‌
در این‌ خصوص‌ به روزنامه‌ خبرورزشى‌ گفت: سه‌ امتیاز دیدار با پاس‌ در مشت‌ من‌ بود، من‌ قسم‌ مى‌خورم‌ راه‌آهن‌ به‌ راحتى‌ پاس‌ را شکست‌ مى‌داد و به‌ سه‌ امتیاز شیرین‌ دست‌ پیدا مى‌کرد همانطور که‌ در اصفهان‌ مقابل‌ سپاهان‌ این‌ شهر برنده‌ شدیم ‌ و موجبات‌ تعجب‌ خیلى‌ها فراهم‌ گردید.
تهامى‌ تأکید کرد: یک‌ روز قبل‌ از بازى‌ «حاج‌رضا رحیمی» سرپرست‌ تیم‌ به‌ من‌ لیستى‌ داد تا از روى‌ این‌ لیست‌ ترکیب‌ تیم‌ را بچینم ‌ اما من‌ زیربار نرفتم‌ و به‌ آنها گفتم‌ که‌ هرگز نان‌ حرام‌ به‌ خانواده‌ام‌ نمى‌دهم ، من‌ هرگز جوانمردى‌ و حیثیت‌ مربیان‌ ایرانى‌ را زیرسئوال‌ نمى‌برم. به‌ هر حال‌ تا یک‌ ساعت‌ قبل‌ از بازى‌ مرا تحت‌ فشار قرار دادند و وقتى‌ دیدند من‌ زیر بار نمى‌روم‌ و شکست‌ پاس‌ هم‌ حتمى‌ است، از این‌ رو یک‌ ساعت‌ قبل‌ از بازى‌ به‌ من‌ حکم‌ اخراج‌ دادند و نتیجه‌اش‌ را هم‌ که‌ شنیدید و...
 
تهامى‌
ادامه‌ داد: من‌ براى‌ فوتبال‌ ایران‌ متأسفم‌ ضمن‌ اینکه‌ دل‌ من‌ هم‌ براى‌ قلعه‌نوعى‌ و هواداران‌ استقلال‌ سوخت‌
واقعاً‌ یک‌ مسائل‌ پشت‌پرده‌اى‌ در فوتبال‌ ایران‌ وجود دارد که‌ نمى‌خواهد استقلال‌ قهرمان‌ شود و بازى‌هاى‌ پاس‌ و نتایج‌ آن‌ را به‌ گونه‌ دیگرى‌ رقم‌ مى‌زند. با این‌ حال‌ من‌ از اینکه‌ زیربار خواسته‌هاى‌ ناحق‌ مسئولان‌ باشگاه‌ نرفتم‌ اظهار رضایت‌ مى‌کنم‌ و وجدانم‌ راحت‌ است‌ که‌ من‌ مسئول‌ تبانى‌ نبوده‌ام‌ ضمن‌ اینکه‌ به‌ خاطر حفظ‌ حرمت‌ تمام‌ مربیان‌ ایرانى‌ آرامش‌ خاطر دارم
 
    
شنبه  20  اسفند  1384
 
 

تاریخچه دربی

ساعت 15 عصر روز جمعه، دو تیم پرسپولیس و استقلال شصتمین داربی بزرگ پایتخت را برگزار می کنند.آمار پنجاه و نه بازی گذشته این دو تیم به شرح زیر است:
بازی شماره یک:
استقلال(تاج سابق) صفرـ پرسپولیس صفر
بازی دوستانه- جمعه 16 فروردین سال 1347
بازی شماره 2:
پرسپولیس صفر – استقلال صفر
بازی برای معرفی نماینده ایران به آســـیا –20 دی سال 1347
بازی شماره3:
استقلال3 ـ پرسپولیس 1
گلها: احمد منشی زاده دقیقه 8 ، علی جباری و کارو حق وردیان 88
بازی قهرمانی باشگاههای تهران فصل(48-47)- جمعه 31 مرداد 1347
بازی شماره 4:
استقلال 3ـپرسپولیس صفر( نتیجه حقیقی:1-0 به سود استقلال)
گل: غلامحسین مظلومی برای استقلال(دقیقه 9)
این مسابقه تا دقیقه 88 با یک گل برای استقلال دنبال می شد که روی مردود شدن گل خوردبین و اخراج عزیز اصلی از بازی,تیم پرسپولیس میدان را ترک کرد و در نهایت تیم استقلال با نتیجه 3 بر صفر برنده اعلام شد.
مسابقات باشگاههای تهران - جمعه 17 بهمن 1347
بازی شماره 5:
استقلال 3-پرسپولیس 2
گلها: جواب قراب73 ، کارو حق وردیان 87 ، عباس مژدهی 88 برای استقلال- علی پروین 7 و حسین کلانی 23 برای پرسپولیس
بازی دوستانه - جمعه 3 مهر 1349
بازی شماره 6:
استقلال 3- پرسپولیس صفر (نتیجه حقیقی:1-1 مساوی)
گل ها:حسین کلانی 2 برای پرسپولیس و مژدهی 75 برای استقلال
این بازی تا 77 دقیقه 1-1 مساوی بود که به دلیل اخراج نا حق دو بازیکن از تیم پرسپولیس باعث اعتراض به تصمیم داور شد و علاوه بر ناتمامی، 3 برصفر به سود استقلال شــد.
بازی شماره 7:
پرسپولیس یک ـ استقلال یک
گل ها:غلامحسین مظلومی 30 برای استقلال و صفر ایرانپاک 90 برای برای پرسپولیس
باشگاههای تهران - جمعه 28 خرداد 1350
بازی شماره 8:
پرسپولیس 4- استقلال یک
گلها: حسین کلانی 43و90, صفر ایرانپاک 56 , محمودخوردبین 75 برای پرسپولیس،‌ علی جباری 75 برای استقلال
بازی رفت باشگاههای ایران - جمعه 15 بهمن 1350
بازی شماره 9:
پرسپولیس 2- استقلال صفر
گلها: صفر ایرانپاک 50 و حسین کلانی 89 برای پرسپولیس
بازی برگشت باشگاههای ایــــران - پنجشنبه 3 فروردین 1351
بازی شماره 10:
استقلال 2- پرسپولیس صفر
گلها: علی جباری40 و 87 برای استقلال
بازی باشگاههای تهران برای راهیابی به لیگ تخت جمشید - جمعه یازدهم اسفند 1351
بازی شماره 11:
استقلال یک- پرسپولیس صفر
گل: محمدرضا عادلخانی 3 برای استقلال
بازی دوستانه( چهارجانبه جام اتحاد) - جمعه 25 خرداد 1352
بازی شماره 12:
پرسپولیس 6- استقلال صفر
گلها: همایون بهزادی 50 ،90 و 86 ، ایرج سلیمانی 45 ، 56 و حسین کلانی 32
بازی رفت لیگ تخت جمشید - جمعه 16 شهریور 1352
بازی شماره 13:
پرسپولیس 1- استقلال 1
گل ها:همایون بهزادی 46 برای پرسپولیس و علی جباری 70 برای استقلال
بازی برگشت لیگ تخت جمشید - یکشنبه 18 آذر 1352
بازی شماره 14:
استقلال 1-پرسپولیس صفر
گل:حسن روشن 88 برای استقلال
بازی رفت جام دوم تخت جمشید - شنبه 4 خرداد 1353
بازی شماره 15:
پرسپولیس 2- استقلال 1
گل ها: صفر ایرانپاک 50 و اسماعیل حاج رحیمی پور برای پرسپولیس و غلامحسین مظلومی 60 برای استقلال
بازی برگشت لیگ تخت جمشید - چهارشنبه 27 آذر 1353
بازی شماره 16:
استقلال 3-پرسپولیس 1
گل ها: غلامحسین مظلومی11 ، 62 و مسعود مژدهی 47 برای استقلال و صفر ایرانپاک 53 برای پرسپولیس
بازی رفت جام سوم تخت جمشید - جمعه 15 اردیبهشت 1354
بازی شماره 17:
پرسپولیس 2- استقلال صفر
گل ها: جهانگیر فتاحی 22 , اسماعیل حاج رحیمی پور 38
دور برگشت جام سوم تخت جمشید - جمعه 25 مهر 1354
بازی شماره 18:
پرسپولیس 1- استقلال 1
گلها: مژدهی 20 برای استقلال و محمود خوردبین 85 برای پرسپولیس
دیدار رفت جام چهارم تخت جمشید - چهارشنبه 27 اسفند 1354
بازی شماره 19:
پرسپولیس 1- استقلال 1
گل ها: هادی نراقی 26 برای استقلال و علی پروین 40 برای پرسپولیس
بازی برگشت لیگ چهارم تخت جمشید - جمعه 2 مهر 1355
بازی شماره 20:
استقلال 3- پرسپولیس صفر
گل ها: محرم عاشوری 45 ، حسن روشن 83 ، سعید مراغه چیان 88 برای استقلال
دور رفت لیگ پنجم تخت جمشید - یکشنبه 18 اردیبهشت 1356
بازی شماره 21:
پرسپولیس 2- استقلال 1
گل ها: حسن روشن 85 برای استقلال و صفر ایرانپاک 15 و 34 برای پرسپولیس
بازی برگشت جام پنجم تخت جمشید - جمعه 18 آذر 1356
بازی شماره 22:
استقلال 1- پرسپولیس صفر
گل: غلامرضا فتح آبادی 42
این بازی تا دقیقه 75 یک بر صفر برای استقلال دنبال می شد که با یورش تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین نیمه تمام ماند
بزرگداشت علی دانایی فرد - جمعه 25 آبــان 1358
بازی شماره 23:
استقلال صفر ـ پرسپولیس صفر
بازی دوستانه برای خداحافظی صفر ایرانپاک - جمعه 13 تیر 1359
بازی شماره 24:
استقلال صفر-پرسپولیس صفر
مسابقات قهرمانی باشگاههای تهران - جمعه 16 مهر 1360
باری شماره 25:
پرسپولیس 1- استقلال 1
گل ها: فلامرضا فتح آبـــادی 10 برای پــــرســـپـولـیس و بهتاش فریبـــا 87برای استقــلال
قهرمانی بــــاشگــاههای تــهران - جمعه 17 دیماه 1361
بازی شماره 26:
استقلال یک- پرسپولیـــس صفـــر
گـل: پرویز مظلومــی 59 برای استقلال
قهرمانی باشگاههای تهران - جمعـــه 22 مهر 1362
بازی شماره 27:
پرسپولیس 3 ـ استقلال صفر
گلها: شاهرخ بیانی12- پنالتی و 52 , ناصر محمد خانی 62 برای پرسپولیس
نیمه نهایی باشگاههای تهران - یکــشنبه 25 خرداد 1365
بازی شماره 28:
پرسپولیس صفر ـ استقلال صفر
قهرمانی باشگاههای تهران - جمعه 7 فروردیـــن
بازی شــماره 29:
استقلال 1 – پرسپـــــــولیس 1
گل هــــا: جعفر مختاری فر 60 برای استقلال و فرشـــاد پیــــوس 46 برای پرسپولیس
قهرمانی باشگاههای تهران - جمعه 18 شـــهریـــور 1367
بازی شــــماره 30:
پرسپولیس 4 – استقلال 2 (در ضربات پنالتی، نتیجه اصلی 0-0 مساوی)
پنالتی زنان پرسپولیس: محرمی،‌یوسفی، عاشوری و کرمانی مقدم
پنالتی زنان استقـــلال: مختاری فر وحســـن زاده
یک چهارم نهایی جام حذفی ایران - جمعه 19 اسفند 1366
بازی شمـــاره 31:
پرسپولیـــس یک – استــقلال صفر
گل: عابدیان 18 برای پرسپولیس
قهرمـــانی باشگاههای تهران - جمعه 17 آذر 1368
بازی شماره 32:
استقلال 2-پرسپولــیس 1
گل ها: عباس سرخاب 46 و صمد مرفاوی72 برای استقلال، نادر میراحمدیان 12 برای پــرسپولیس
فینال باشگاههای ایران - جــمعـه 4 خـــرداد 1369
بازی شماره33:
پرسپولیس یک ـ استقلال یک
گل ها: فرشاد پیوس برای 75 پرســـپولیس، شاهرخ بیانی ( 62-پنالتی ) بـــرای استقلال
باشگاههای تهران ،‌جمعه 28 دی 1369
بازی شماره 34:
پرسپولیس صفر- استقلال صفر
باشگــــاههای تــهران - جمعه 4 بهمـــن 1370
بازی شماره 35:
استقلال 2- پرسپولیس صفر
گل ها: عبدالصمد مرفاوی 8 و صادق ورمزیار 15 برای استقلال
جام آزادگان - پنجشــــنبه 15 اسفـند 1370
بازی شماره 36:
استقلال 1-پرسپولیس صفر
گل: عبدالصمد مرفاوی 48 برای استقلال
جام آزادگان - جمعه 8 خرداد 1371
بازی شماره 37:
استقلال صفر-پرسپولیس صفر
جام برتر برای راهیابی به لیگ ایران - جمعه یازدهم دی 1371
بازی شماره 38:
پرسپولیس صفر-استقلال 3 (نتیجه حقیقی : 2-2 مساوی)
گلها: فرشاد پیوس (21- پنالتی) و بهزاد داداش زاده 56 برای پرسپولیس، صادق ورمزیار(79-پنالتی) و ادموند اختر87 برای استقلال
این بازی تا دقیقه 88 دو بر دو مساوی بود که با یورش تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین و ایجاد جنجال توســـط بعضی از بازیکنان این تیم، 3 بر صفر به سود استقــلال اعلام شد.
بازی رفت نیمه نهایی باشگاههای ایران(جام آزادگان)- جمعه 31 دی 1373
بازی شماره 39:
پرسپولیس صفر-استقلال صفر
بازی برگشت باشگاههای ایران(جام آزادگان)- جمعه 7 بهمن 1373
بازی شمــاره 40:
استقلال 3-پرسپولیس یک
گل ها: ادموند اختر 7 ، صادق ورمزیار(16- پنالتی) و محمد تقوی 36 برای استقلال،مرتضی کرمانی مقدم 49 برای پرسپولیس
دور رفت لیگ آزادگـان - جمعه 6 مرداد 1374
بازی شماره 41:
پرسپولیس صفر-استقلال صفر
بازی برگشت لیگ آزادگان - جمعه 8 دی 1374
بازی شماره 42:
پرسپولیس یک- استقلال صفر
گل: ادموند بزیک 87 برای پرسپـــولیس
دور رفت لیگ آزادگان - جمعه 27 مهر 1375
بازی شماره 43:
پرسپولیس 3- استقلال صفر
گل ها: ادموند بزیک 30،‌مهدی مهدوی کیا71 و بهنام طاهرزاده 87 برای پرسپولیس
بازی برگشت لیگ آزادگـان - جمعه 20 تیر 1376
بازی شماره 44:
پرسپولیس یک-استقلال صفر
گل: مهدی هاشمی نسب 45 برای پرسپولیس
دور رفت لیگ آزادگان - جمعه 22 آبــان 1377
بازی شماره 45:
پرسپولیس یک- استقلال یک
گلها: هاشمی نسب 4 برای پرسپولیسو فرد ملکیان 40 برای استقلال
دور برگشت لیگ آزادگان - جمعه 20 فروردین 1378
بازی شماره 46:
پرسپولیس 2- استقلال یک
گلها: مهدی هاشمی نسب(12-پنالتی) و افشین پیروانی 85 برای پرسپولیس، سهراب بختیاری زاده 50 برای استقلال
بازی فینال جام حذفی ایران - یکشنبه 20 تیر 1378
بازی شماره 47:
استقلال صفر- پرسپولیس صفر
بازی رفت لیگ آزادگان - جمعه 2 مهرماه 1378
بازی شماره 48:
پرسپولیس 2- استقلال صفر
گلها: مهدی هاشمی نسب 7 و پایان راْفت 80 برای پرسپولیس
بازی برگشت لیگ آزادگان - یکشنبه 8 اسفند 1378
بازی شماره 49:
پرسپولیس 2- استقلال 2
گلها: رهبری فرد (57 - پنالتی) و علی کریمی 89 برای پرسپولیس، مهدی هاشمی نسب 67 و محمد نوازی 86 برای استقلال
بازی رفت لیگ آزادگان - جمعه 9 دی 1379
بازی شماره 50:
استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: علیرضا اکبرپور 74 برای استقلال
بازی برگشت لیگ آزادگان - جمعه 5 اسفند 1379
بازی شماره 51:
پرسپولیس یک- استقلال یک
گل ها: رضا جباری 25 برای پرسپولیس و محمد نوازی(38 -پنالتی) برای استقلال
بازی رفت اوّلین دوره لیگ برتر - جمعه 28 دی 1380
بازی شماره 52:
پرسپولیس صفر- استقلال صفر
بازی برگشت اوّلین دوره لیگ برتر - پنجشنبه 19 اردیبهشت 1381
بازی شماره 53:
پرسپولیس یک- استقلال یک
گلها: علی سامره 1 برای استقلال و علی انصاریان ( 75 - پنالتی) برای پرسپولیس
بازی رفت دومین دوره لیگ برتر ایران جمعه 20 دی 1381
بازی شماره 54:
استقلال یک- پرسپولیس 2
گلها: گل محمدی 11 و ابوالقاسم پور 51 برای پرسپولیس، اکبرپور 62 برای استقلال
بازی برگشت دومین دوره لیگ برتر ایران - جمعه 23 خرداد 1382
بازی شماره 55:
استقلال 2 – پرسپولیس یک
گل ها: سامره 8 و محمود فکری 57 برای استقلال، عیسی ترائوره 75 برای پرسپولیس
بازی رفت سومین دوره لیگ برتر ایران - جمعه 25 مهر 1382
بازی شماره 56:
پرسپولیس یک – استقلال یک
گلها: حامد کاویانپور20 برای پرسپولیس و داود سید عباسی3 برای استقلال
بازی برگشت سومین دوره لیگ برتر ایران - دوشنبه 13 بهمن 1382
بازی شماره 57:
پرسپولیس صفر استقلال صفر
بازی رفت چهارمین دوره لیگ برتر ایران - اول آبان ماه 1383
بازی شماره 58:
استقلال سه - پرسپولیس دو
گلها: رضاعنایتی68،محمود فکری83 و پیروز قربانی 90 برای استقلال، شیث رضایی84 و سهراب انتظاری77 برای پرسپولیس
بازی برگشت چهارمین دوره لیگ برتر ایران - هفتم اسفند ماه 1383
بازی شماره 59:
استقلال یک- پرسپولیس صفر
گل: رضا عنایتی 56 برای استقلال
بازی رفت پنجمین دوره لیگ برتر ایران - دوشنبه 14 آبان 1384
بازی شماره 60:
پرسپولیس ؟ – استقلال ؟
گلها: ؟
بازی برگشت پنجمین دوره لیگ برتر ایران – جمعه 19 اسفند 1384
www.esteghlalfc.net

استقلال

user posted image

باشگاه : استقلال تهران
user posted image
رئیس باشگاه : حسین قریب

user posted image

استادیوم : آزادی

user posted imageuser posted imageuser posted image

پیراهن باشگاه : آبی

user posted image

سرمربی : امیر قلعه نویی
user posted image


استقلال یکی از تیمهای پایتخت است . در ایران هواداران زیادی بازیهای این تیم را دنبال می کنند واز پرافتخارترین تیم های آسیاست .

user posted imageuser posted image

تاریخچه باشگاه

باشگاه دوچرخه سواران درچهارم مهر سال 1323 در خیابان فردوسی تهران پایه ریزی شد. بنیانگذاران این باشگاه چند جوان نظامی و دانشجوی دوچرخه سواری بودند.

این باشگاه در ابتدا فقط به ورزش دوچرخه سواری اختصاص داشت، اما با گذشت زمان سایر رشته های ورزشی از جمله فوتبال در این باشگاه شروع به فعالیت کردند.

user posted image

دوچرخه سواران از بازیکنان معروفی چون علی دانایی فر تشکیل شد و این تیم از همان ابتدا پیراهن آبی را برای خود برگزید، این تیم به تدریج قدرت خود را به نمایش گذاشت و رقیبان اصلی آن روز دوچرخه سواران، دارایی، سرباز و شاهین بودند که پیش از تشکیل دوچرخه سواران، رقابت باشگاهی در انحصار این سه تیم بود.

دوچرخه سواران در سال 1328 به نام( تاج) تغییر نام داد که موسس آن سپهبد پرویز خسروانی و مدیر باشگاه ، سروان پرویز شیخوان و اولین مربی خارجی تیم نیز رایکوف از یوگسلاوی بود.

user posted image

آدرس باشگاه تاج: تهران، پارک امین الدوله

نوع لباس تاج: پیراهن آبی با آستین سفید، شورت ورزشی سفید، جوراب سفید با برگشت آبی .

تیم تاج تا بهمن ماه 1357 که انقلاب به پیروزی رسید ، یعنی در مدت 30 سال به عنوان یکی از تیم های طراز اول ایران و آسیا شناخته شد.

پس از پیروزی انقلاب ، نام تیم( تاج) به ( استقلال) تغییر کرد.

user posted image

اولین دیدار رسمی تیم دوچرخه سواران در 15 اسفند 1328 برابر شاهین و در حضور بیش از 20 هزار تماشاگر در ورزشگاه امجدیه( شیرودی) برگزار شد که در آن تیم دوچرخه سواران اولین گل و اولین پیروزی رسمی خود را به دست آورد .

گل تیم دوچرخه سواران به این شکل بود: توپی که توسط بیوک جدیکار، از روی نقطه کرنر بر روی دروازه شاهین فرستاده شد، وارد دروازه این تیم شد تا دوچرخه سواران اولین بازی رسمی خود را با پیروزی 1-0 پشت سر بگذارند.

user posted image

اولین مربی تیم دوچرخه سواران مرحوم علی دانایی فرد بود، تیم فوتبال( تور) توسط وی تشکیل شده بود و همه بازیکنان آن تیم شاگردان وی بودند . پس از اینکه این تیم، توانست تیم قدرتمند کارگران آبادان را شکست دهد ، مورد توجه باشگاه دوچرخه سواران قرار گرفت و قرار شد از آن پس تیم تور با نام دوچرخه سواران وزیر نظر باشگاه دوچرخه سواران در مسابقات شرکت کند .

اولین سفر خارجی تیم تاج در سال 1329 به کشور افغانستان بود که این تیم توانست در یک بازی دوستانه تیم ملی افغانستان را 3-2 شکست دهد.

از نکات بسیار جالب در این سفر، خوابیدن نوبتی بازیکنان بر روی سقف اتوبوس بود، که ( هشیار نژاد) بازیکن تاج از روی سقف اتوبوس به زمین افتاد ، اما بعد از 20 کیلومتر که نوبت به تغییر خواب بازیکنان بر روی سقف اتوبوس شد، بازیکنان و راننده متوجه این اتفاق شدند. آنها در بازگشت این بازیکن را سالم در کنار جاده در حالی که به خواب رفته بود ، دیدند . خاطره دیگر در این مسافرت، خرابی اتوبوس تیم تاج در دشت( دل آرام) افغانستان وگرسنگی بازیکنان این تیم دراولین سفر خارجیشان بود.

عناوین و افتخارات استقلال

دهه 20 بین سالهای 1324-1329 : تیم دوچرخه سواران در اولین حضور رسمی خود در سال 1325 دو عنوان نایب قهرمانی مسابقات باشگاه ها و جام حذفی تهران را کسب کرد، قهرمانی در جام حذفی تهران در سال 1328 اولین صدرنشینی این تیم بود. تیم تاج در سال 1328 به مقام قهرمانی باشگاه های تهران دست یافت، از آن زمان این تیم به دلیل حضور تعدادی از نظامیان در آن، بیشترمورد توجه قرار گرفت.

user posted image

دهه 30 بین سالهای 1330-1339 : در این دهه تاج پس از کسب عناوین مختلف قهرمانی و نایب قهرمانی و توجه دلسوزانه مرحوم علی دانایی فر جایگاهی ویژه در دل مردم باز کرد.

تیم تاج در اوایل دهه 30 به تاسیس باشگاه هایی در شهرهای مختلف کشور و خارج از کشور اقدام کرد و تیم هایی چون: تورج افسر، دیهیم ، کوروش و اتم را تشکیل دادند.

بازیکنان برتر این دوره عبارت بودند از: بیوک جدیکار، محمد رنجبر، پرویز کوزه کنانی، برادران بیاتی، نادر افشار، ایرج کامبیز جمالی و عارف قلی زاده.
user posted image


تاج در این دوره، بازیهای دوستانه ای با تیم های برزیلی، ترکیه ای، عراقی، مجارستانی، ارمنستانی و کاستاریکایی انجام داد.

دهه 40 بین سالهای 1340-1349: دیدارهای دوستانه با تیم های خارجی از جمله راپیدوین اتریش، توربیدو مسکو، اسپارتاک چک، دوسلدورف آلمان، کریستال پرو و تیم های دیگری از کشورهای برزیل ، ترکیه ، سویس، آذربایجان، سوئد و... تیم تاج را به تیمی مطرح و با تجربه تبدیل کرد.

کسب قهرمانی دو دوره متوالی در سالهای 1340-1341، قهرمانی در جام معتبر( میلز) هندوستان در سال های 1348 و قهرمانی در باشگاه های ایران، پیروزی 2-1 تاج برابر تیم بسیار قدرتمند هاپوئل تلاویو( هایفا) رژیم صهیونیستی ، 1349 در امجدیه و قهرمانی در جام باشگاه آسیا در سال 1349 ، از افتخارات تاج در این دوره است.

بازیکنان معروف تاج دراین دوره عبارت بودند از: ناصر حجازی، پرویز قلیچ خانی، علی جباری، فرامرز ظلی، جلال طالبی، کارو حق وردیان، اکبر کارگر جم، جواد قراب، غلامحسین مظلومی، عزت جان ملکی، ایرج دانایی فرد، منصور رشیدی، حسین فرزامی ، منصور پور حیدری و نصرالله عبداللهی .

user posted imageuser posted imageuser posted imageuser posted image

در این دهه رایکوف از یوگسلاوی وارد فوتبال ایران و سرمربی تاج شد و در این دهه تاج حریف جدیدی به نام پرسپولیس پیدا کرد.

دهه 50 بین سالهای 1350-1359: کسب عنوان سومی در جام باشگاه های آسیا ، فتح چهار جام باشگاه های تهران طی سالهای 50-51-52 و مقام سومی در جام باشگاه های ایران در سال 51، نایب قهرمانی در سال 52 و قهرمانی در سال 53 در جام تخت جمشید، چهارمی در سال 54 در جام تخت جمشید، قهرمانی در جام حذفی ایران از افتخارات تاج( استقلال) محسوب می شود.

بازیکنان معروف این دهه عبارت بودند از: برادران مظلومی ، ناصر حجازی، مسعود معینی، عادل خانی، حجت الله خاکسار تهرانی، آندرانیک اسکندریان، اصغر حاجیلو، علی جباری، هادی نراقی، ایرج دانایی فر، بهتاش فریبا ، حسن نظری، و حسن روشن .

user posted image

لازم به ذکر است که از بازیکنان تیم استقلال در جام جهانی 1978 آرژانتین 9 بازیکن به میدان رفتند که ایرج دانایی فرد و حسن روشن به ترتیب برابر اسکاتلند و پرو برای تیم ملی ایران گلزنی کردند، تنها گلزنان ایران در این جام جهانی از تاج بودند.
user posted imageuser posted image



 
 
 
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام تاج به استقلال تغییر کرد و به علت انقلاب و جنگ تحمیلی عراق ، فوتبال ایران در اواخر این دهه انجام نشد. ناصر حجازی در این دهه بهترین دروازه بان ایران و آسیا شناخته شد و در سال 2003 نیز که بهترین دروازه بانان قرن هر قاره ای را انتخاب کردند، ناصر حجازی پس از محمدالدعایه تنها با سه رتبه اختلاف با این دروازه بان در مکان دوم آسیا و42 درجهان شناخته شد .

user posted image

دراین دوره تیم منچستر یونایتد انگلیس که یکی از قویترین تیمهای اروپا و جهان محسوب می شد ، تلاش بسیار زیادی برای به خدمت گرفتن ناصر حجازی انجام داد، اما فوتبال ایران در آنزمان این اجازه را به بازیکنان نمی داد که در تیم های خارج از ایران شرکت کنند، ناصر حجازی پس از چند جلسه تمرین که با تیم منچستر داشت بالاجبار به تیم استقلا ل بازگشت.

user posted image

حسن روشن مهاجم تیزپای فوتبال استقلال(تاج) نیز به عنوان بهترین مهاجم تاریخ فوتبال ایران و آسیا شناخته شد، وی پس از انقلاب در حالی که هنوز جوان و آینده بسیار درخشانی داشت ، ایران را ترک و فوتبال را درآمریکا ادامه داد و پس از چندی مربیگری را انتخاب کرد.

دهه 60 بین سالهای 1360-1369: دوقهرمانی و دو نایب قهرمانی درباشگاه های تهران، کسب جام قهرمانی ( میلز بوردلو) هندوستان، فتح تنها جام سراسری باشگاه های ایران تحت عنوان لیگ قدس، در این دوره نیز به علت جنگ تحمیلی با عراق رقابتهای سراسری باشگاه های ایران انجام نشد.

user posted image

استقلال با نفراتی چون: محمدرضا شکورزاده، مجید نامجو مطلق، امیرقلعه نویی، جواد زرینچه ، صادق ورمزیار، برادران بیانی، صمد مرفاوی که رهبری آنان را منصور پورحیدری بر عهده داشت ، قهرمان لیگ قدس شد.


user posted imageuser posted imageuser posted image
user posted imageuser posted image




دراین دهه بازیکنانی چون احمدرضا عابدزاده، عباس سرخاب، بابازاده، عبدالعلی چنگیز و مهدی فنونی زاده به استقلال پیوستند و در سال 1369 تیم ملی ایران که اکثریت آن را استقلالی ها تشکیل می دادند به مقام قهرمانی بازی های آسیایی پکن( چین) دست یافتند.

user posted imageuser posted image

دهه 70 بین سالهای 1370-1379: قهرمانی جام باشگاه های آسیا با مربیگری منصور پورحیدری در سال 1370، نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا در سال 1371، مقام چهارمی جام در جام آسیا در سال 1375، نایب قهرمانی استقلال در جام باشگاه های آسیا با مربیگری ناصرحجازی ، درسال 1379 استقلال 2-1 در تهران مغلوب جوبیلو ایواتا از ژاپن شد، یک قهرمانی و چهارنایب قهرمانی در لیگ آزادگان، دو قهرمانی در جام حذفی ایران، یک قهرمانی در جام باشگاه های تهران و دو قهرمانی در جام های بین المللی قطر و ترکمنستان از عناوین و افتخارات استقلال محسوب می شود.

user posted image

دراواسط این دهه تغییراتی درسطح باشگاه استقلال انجام شد واولیایی مدیرعامل باشگاه جای خود را به علی فتح الله زاده داد.

user posted image

بازیکنان معروف استقلال دراین دهه عبارت بودند از: علیرضا منصوریان، مهدی پاشازاده، جواد زرینچه، سیروس دین محمدی ، ستار همدانی، پرویز برومند، محمد نوازی، محمود فکری ، علی موسوی ، فرهاد مجیدی ، علیرضا اکبرپور، رضا حسن زاده، ادموند اختر و صمد مرفاوی.

user posted image

لژیونرهای استقلال

استقلال لژیونرهای زیادی داشته که در خارج از کشور به ادامه فعالیت ورزش خود پرداخته اند که تعدادی از این لژیونرها عبارتند از:

حسن روشن در تیم American Indoor Soccer ، آندرانیک اسکندریان و ایرج دانایی فر در تیم کاسموس نیویورک ، ناصر حجازی در تیم منچستر یونایتد انگلیس، رضا احدی در تیم بوخوم آلمان.

user posted image

علیرضا منصوریان در تیم های سنگاپور، اکسنسی، آپولون یونان و سن پائولی آلمان، سهراب بختیاری زاده در تیم ارزروم اسپورترکیه، سیروس دین محمدی در تیم ماینز آلمان، سرژیک تیموریان درتیم ماینز آلمان، مهدی پاشازاده در تیم های بایر لورکوزن آلمان، فورتنا کلن آلمان و راپیدوین اتریش، علی سامره در تیم پروجیا ایتالیا، فراز فاطمی در یونان، هاشمی نسب در تیم کوپداق ترکمنستان، هادی طباطبایی در سنگاپور، داریوش یزدانی در تیم های لورکوزن آلمان و شارلوآ بلژیک، علی موسوی در تیم های بایرلورکوزن آلمان و فورتنا کلن آلمان، محمدرضا مهدوی در تیم شارلوآ بلژیک، فرهاد مجیدی درتیم راپیدوین اتریش و الوصل امارات، علی لطیفی در تیم آدمیرا واکر اتریش، ستارهمدانی در تیم النصر امارات ، محمد خرمگاه در سنگاپور.



user posted imageuser posted imageuser posted image
user posted imageuser posted imageuser posted image
user posted imageuser posted imageuser posted image

افتخار آفرینان استقلال

ایرج دانایی فرد و آندرانیک اسکندریان پس از درخشش با تیم ملی در جام جهانی 1978 آرژانتین به تیم منتخب ستارگان جهان دعوت شدند.

مهدی پاشازاده نیز پس از درخشش در جام جهانی 1998 فرانسه دوبار به تیم منتخب ستارگان جهان دعوت شد که متاسفانه بار اول با بی توجهی و کوتاهی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به این مسابقه مهم نرسید، اما در بازی دوم ستارگان جهان دراین تیم بازی کرد.

ناصر حجازی اولین بازیکن ایران بود که در لیگ انگلستان هر چند برای مدت کوتاه در تیم منچستر یونایتد بازی کرد، در آن زمان فدراسیون فوتبال ایران به هیچ بازیکن ایرانی اجازه نمی داد که در تیم های خارجی بازی کنند ، به همین دلیل هم ناصر حجازی که سخت مورد توجه مسئولان منچستر بود ، نتوانست بر خلاف مقررات فدراسیون فوتبال ایران عمل کند و به ایران بازگشت .

وحید شمسایی بازیکن فوتسال باشگاه استقلال، به عنوان بهترین بازیکن آسیا شناخته شده است .

user posted image

آندرانیک اسکندریان و ایرج دانایی فرد اولین بازیکنان ایرانی بودند که در یک تیم آمریکایی با نام کاسموس بازی کردند، دراین تیم ستارگان بزرگی چون پله، بکن بائر، جرج بست، کینالیا حضور داشتند، آندرانیک پس از درخشش در این تیم به کاپیتانی تیم نیز دست پیدا کرد.

علی سامره اولین بازیکن ایرانی بود که در لیگ ایتالیا و در تیم پروجیا بازی کرد.

user posted image

لازم به ذکر است که ازمکتب تیم آبی ، مربیان بزرگی ظهور کرده اند که از آن جمله می توان به پرویز ابوطالب ( مدرس فیفا ومربی اسبق تیمهای ملی ایران ) ، منصور پورحیدری و ناصرحجازی اشاره نمود .

user posted imageuser posted image

اینک حاجیلودر سمت سرپرست و قلعه نویی ، مرفاوی و بابازاده به عنوان کادر فنی تیم انجام وظیفه می کنند .

استقلال تیمى که مى تواند

على قراخانلو
سه سال مربیگرى در استقلال تجربه گرانبهایى است که قلعه نویى آن را با دردسر فراوان کسب کرده و حالا بهترین فرصت براى استفاده کردن از تجربه هاست، تیمى که او در اختیار دارد از نظر توانایى فنى و فردى در سطح قابل قبولى بازى مى کند. این قبول که او در ۳ دیدار خانگى نتوانسته به پیروزى برسد اما در حال حاضر بعد از ذوب آهن که فوتبال را عالى و تکضرب بازى مى کند این استقلال است که با شعور و تا حدودى هم جذاب بازى مى کند. باید تساوى مقابل فجر و سایپا را فراموش کرد. همه آنهایى که فوتبال را از نزدیک دنبال مى کنند مى دانند که تساوى مقابل فجر فقط به خاطر ضعف داورى به دست آمد و تکرار همین نتیجه مقابل سایپا متوجه کادر فنى نبود بلکه این بازیکنان غیر حرفه اى استقلال بودند که در مقابل سایپا در رؤیاى خود بازى با پرسپولیس را مرور مى کردند. بازیکنان استقلال در دیدار سایپا آنقدر مقابل داور تکریم و احترام به خرج مى دادند که اگر قلعه نویى اختیار ۷ یا ۸ تعویض را داشت عین ۸ نفر را تعویض مى کرد.
شاید همین مسائل حاشیه اى بود که قلعه نویى راوادار کرد برخلاف میل باطنى خود به کوه و دشت پناه ببرد، یک جاى آرام و به دور از تنش هاى رایج این دیدار و براى بازسازى روحى و روانى ستاره هایى که براى بازى با پرسپولیس حرص و ولع خاصى دارند.
او از روحیات، ارتباطات و حتى شخصى ترین مسائل بازیکنان خود اطلاع دارد و خوب مى داند تیمى را که بسته از نظر شعور فوتبالى، تکنیک فردى و تاکتیک تیمى از حریف سرتر است. براى استفاده بهینه از این برترى ها قلعه نویى تشخیص داد که بازیکنان خود را ابتدا در خارج از زمین به یکدیگر نزدیک و سپس مسائل بیرون از زمین را حل کند.
کار کردن با بازیکنان از بعد روحى و روانى براى قلعه نویى و همکارانش مهم تر از مرور کارهاى تاکتیکى است، مربیان آبى و به ویژه قلعه نویى مى دانند که در این دیدار تجربه، آرامش، اعتماد به نفس و شعور فوتبالى و حتى اجتماعى یعنى درک شرایط ورزشگاه بیشتر از سایر فاکتورها تأثیرگذار است.
قرار است یک دکتر روانشناس حرف هاى لازم را به بازیکنان گوشزد کند، حضور یک روانپزشک در اردوى استقلال نشانگر این نکته است که آنها از ضعف روحى و روانى بازیکنان خود مى ترسند. آمادگى جسمانى بازیکنان استقلال در حد قابل قبولى است. آنها از دویدن، پریدن و تکل زدن مقابل پرسپولیس هراسى ندارند. این را مى توان از تمرینات استقلال و بازیهاى اخیر آنها حس کرد.
استقلال با قلعه نویى در دو فصل گذشته نشان داده که لیاقت قهرمانى را دارد و هر بار قبل از آنکه به برترى حریفان ببازد مغلوب خود شده است، این روزها استقلال در وضعیتى خاص اما نه بحرانى به سر مى برد و قلعه نویى بارها نشان داده مرد همین روزهاست. او براى همین آمده و مانده که با استقلال قهرمان شود. او نشان داده در مسیر قهرمانى خود به هیچ چیز و هیچ کس رحم نمى کند. او در اردوى آبى ها مرد اول دربى است.

سالگرد باشگاه تاج و خاطره کودتا علیه مصدق!

باید گفت اینکه باشگاه استقلال از کجا استقلال شد بر میگردد به سال 1357 و پیروزی  انقلاب

اسلامی. تا قبل از انقلاب همه مردم باشگاه را با نام تاج می شناختند.



تاج باشگاهی که هرگز نباید  اعمال ناصواب آن را به نام جدیدش (استقلال) نسبت دهیم( و تنها باید افتخارات ارزشمند این تیم پر افتخار را به نام زیبا و حماسی استقلال  مربوط کنیم)هیچ وقت همکاری در کودتای 28 مرداد سال 32 را بر ضد مصدق فراموش نکرد.
و این است سندی محکم از کتاب " ظهور و سقوط سلطنت پهلوی جلد اول صفحه 182"
« نقش برادران رشیدیان در کودتا این بود که دسته جات غیر نظامی و اصناف را به
خیابان ها بریزند. آنها ظاهرا توانستند جمعیتی حدود 5-6 هزار نفر را راه بیاندازند. ...... . دسته ی دیگر ، ورزشکاران باشگاه تاج بودند که سرتیپ خسروانی ( سپهبد و رئیس تربیت بدنی شد) توانست به رهبری شعبان بی مخ آنها را به حرکت در آورد. سربازان گارد جاویدان ، که توسط ریاحی در شب 25 مرداد خلع سلاح شده بودند ، نیز به جمعیت پیوستند.

طرح کودتای 28 مرداد به شرح زیر بود:

1- در نقاط مختلف شهر ، که دقیقا مشخص شده بود ، جمعیت هایی تشکیل شود. تعداد تقریبی هر جمعیت و رهبر گروه مشخص گردید.

2- هر یک از این جمعیت ها در مسیر تعیین شده به مقصد خیابان شاه-نادری طوری حرکت کنند که همزمان به مقصد برسند.

3- باشگاههای ورزشی ، مانند تاج نیز طوری حرکت کنند که همزمان به مقصد برسند

4-.... »